Hva er Stellaris?


Jeg, som veldig mange andre, var raskt ute med å laste ned og spille Stellaris minuttet det ble låst opp i Steam-bibliotekene våre. Det var et par dager etter utgivelsen det tredje mest spilte spillet på Steam, og var foran blant annet det ekstremt populære gratisspillet Team Fortress 2. Til tross for dette er det mange som ikke vet hva Stellaris er.

Enkelt forklart er det et sanntids 4X-spill satt i verdensrommet. Litt dypere forklart er det et 4X-spill med grand strategy-elementer som er blitt varemerket til Paradox Interactive. I Paradox sine tidligere grand strategy-spill har vært satt i fortiden, hvor historiske landegrenser og hendelser har styrt spillene i varierende grad. Mange som har forsøkt å sette seg inn i tidligere grand strategy-spill fra Paradox har blitt skremt av læringskurven man kunne finne i de andre spillene. I Stellaris, og Hearts of Iron IV som kommer 6. juni, er det tydelig at de har jobbet med en balanse mellom å gjøre spillene enkle å beherske, uten at spillene mister elementene som gjør de til gode grand strategy-spill. Det er dermed hverken en fare for at de nyere spillene fra denne gjengen er for dummet ned eller har et behov for å ha en doktorgrad å beherske.

I Stellaris starter man i et solsystem med sin art som nettopp har oppdaget «Faster than light-travel» eller FTL, altså en måte å reise i overlyshastighet. Man kan starte i vårt eget solsystem som helt vanlige mennesker, eller man kan lage sin egen art og sette opp en verden som oppfyller egne behov og spillestil. Det kan være en xenofob, militaristisk edderkoppart som vil utslette alt annet i galaksen, en snegleart som er spiritualistiske pasifister som ønsker fred og lykke mer enn noe annet og alt i mellom de to eksemplene. Derfra er det du som spiller som lager historien og tar avgjørelsene for hvordan nettopp din art skal påvirke galaksen.

Min hellige, herlige slavedriverart. Hvor slavene selv blir lykkelige for å gjøre gudommelig arbeid.
Min hellige, herlige slavedriverart. Hvor slavene selv blir lykkelige for å gjøre gudommelig arbeid.

Det første man gjør i Stellaris er å undersøke de andre planetene, asteroidene og solen i sitt solsystem, før man sender forskningsskipet sitt til andre galakser. Man kan også bygge og oppgradere fabrikker, gårder og forskningsstasjoner etc. på planetene man eier, samt bygge romstasjoner som kan, og bør, oppgraderes med tiden. Man vil raskt møte på liv i galaksen, noe er lite intelligent og kan refereres til som rom-kyr som flyr fredlig rundt, andre er mer mystiske skapninger som angriper skipene dine om du flyr nærme nok og så er det selvsagt andre intelligente arter som også har startet å utforske galaksen. De kan man bygge allianser, dele kart og teknologisk fremgang med, eller du kan erklære krig mot de og sikre deg nye planeter med makt.

Slik kan vårt solsystem se ut. Er man en annen art enn mennske kan man oppdage jorden lenge før menneske når romalderen.
Slik kan vårt solsystem se ut. Er man en annen art enn mennske kan man oppdage jorden lenge før menneske når romalderen.

Den første ekspansjonen man gjør er fredelig med koloniskip til en beboelig planet. I den første delen av spillet er Stellaris en udiskutabel 4X, man utforsker, utvider, utnytter ressurser man finner og utrydder små fiender på sin vei. Etterhvert vil det ikke være rom å ekspandere inn i med koloniskip, i en galakse med 1000 stjerner tar det lang tid, men det vil skje. Da tar Stellaris steget og blir mer til en grand strategy, der diplomati mellom imperier og allianser skaper en skjør maktbalanse og store kriger kan oppstå. Det skjer mer enn man selv styrer i Stellaris. For å ikke gi spillet en repetitiv følelse når man starter det opp for 3. gang, har Paradox jobbet mye med å legge inn forskjellige kriser spilleren og de andre imperiene må håndtere. I spillets nåværende form skjer det virkelig store i slutten av spillet, og er du ikke forberedt på krisen kan det bety game over for både deg og resten av galaksen. Jeg ønsker ikke å avsløre for mye av hva som kan skje, men å forske for mye på sentient AI kan ha uheldige konsekvenser.

Det må nevnes at i den nåværende utgaven, så har skaperne fokusert veldig mye på early- og lategame, så midgame kan føles litt tomt. Dette har Paradox adressert selv og jobber med å skape mangfoldig innhold som vil komme i flere patcher de neste månedene. For tidligere spill har Paradox gitt ut mange DLCer lenge etter utgivelsen, som både bygger på og legger til funksjoner og innhold, i tillegg til musikk- og kosmetikk-DLC. Det kan man regne med blir tilfellet for Stellaris også.

Slik kan en galakse se ut etter en del timer spilletid, likevel et godt stykke unna late game crisis.
Slik kan en galakse se ut etter en del timer spilletid, likevel et godt stykke unna late game crisis.

Dette er selvsagt på ingen måte en komplett oversikt over hva Stellaris har å by på, men forhåpentligvis kan det gi en bedre forståelse for hva det er og hva det går ut på. Er du blitt mer interessert i hvordan det ser ut kan du sjekke ut spillet på Steam, eller se populære youtubere som Arumba og Quill18 sine videoer. Er denne typen spill noe du kan være interessert i, anbefaler jeg Stellaris på det sterkeste. Prisen er meget god med tanke på hvor mye spilletid man kan få ut av det. Sitter du fortsatt litt på gjerdet, vil jeg anbefale å vente til spillet er på et tilbud. Både for at det vil være billigere, dermed et mindre tap om du ikke skulle like det, men også fordi at det da vil være patchet til å ha mye mer innhold enn det har i dagens utgave. Det må også nevnes at Paradox patcher og vedlikeholder sine spill så lenge de har en spillerbase, de er heller ikke et selskap som gir ut nye utgaver av sine spill ofte, vi vil med andre ord ikke se Stellaris 2 allerede i 2018.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *